1. ویژگی قیمت دوربین مداربسته خوب
همان طور که در بالا اشاره شد از ویژگی های دوربین مداربسته خوب، گران بودن آن نیست. دوربین مدار بسته را براساس کاربری مورد نظر انتخاب و خرید نمایید.
به عنوان مثال برای حمل و جابجایی یک پاکت سیمان نیازی به کامیون نیست. به این مفهوم که شما این پاکت را با هزینه کمتر نیز می توانید جابجا کنید و نیازی به یک ماشین بزرگ و پرداخت هزینه بیشتر ندارید.
در خرید دوربین های مداربسته نیز اگر دو دوربین با قیمت های متفاوت هر دو نیاز شما را به یک اندازه مرتفع می کنند دوربین گران انتخاب بهتری نیست. بهتر است دوربینی که انتخاب می کنید کارشناسی شده و متناسب با فضای شما باشد. بنابراین تنها قیمت نمی تواند معیار درستی برای دوربین مداربسته خوب باشد.
2. برند و سازنده خوب دوربین مداربسته
اولین ویژگی یک دوربین مدار بسته خوب را می توان به سازنده آن نسبت داد. دوربین های مداربسته خوب و با کیفیت محصول برند و کمپانی معتبری هستند. همانطور که در زمان خرید تلویزیون و موبایل برند و مارک محصول را بررسی می کنید در دوربین نیز این موضوع صدق می کند. جا دارد در این جا اشاره کنیم که برند در محصولات الکتریکی جدا از برند در پوشاک است. نگاه و نگرش شما به برند دوربین مداربسته مانند لباس های مارک و کفش های برند نباشد. منظور از برند بودن دوربین مدار بسته معتبر بودن سازنده دوربین مداربسته و با کیفیت بودن محصول است.
بنابراین به یاد داشته باشید برند موضوع مهمی است. می توانید ازبرندهای ژاپنی مانند سونی و پاناسونیک خرید کنید و یا از برندهای میان رده مانند هایک ویژن، یونی ویو یا تی اند تی انتخاب داشته باشید. برندهای متفرقه نیز در بازار وجود دارند که این محصولات گارانتی و ضمانتی ندارند. کارکرد آنها مشخص نیست ممکن است مدت زمان خوبی برای شما کار کنند و ممکن هم هست خیلی زود از کار بیفتند. خرابی در آنها بسیار دیده می شود، عملکرد ضعیفی دارند و تصاویر مطلوبی ارائه نخواهند کرد. بهترین کار انتخاب و خرید از برندهای معتبر است که چند سال از آنها با عملکرد خوب استفاده کنید.
3. به روز بودن کیفیت دوربین مداربسته
در خرید خود این آیتم را به دقت در نظر بگیرید. سعی کنید دوربینی انتخاب کنید که کیفیت به روزی داشته باشد. تناسب کیفیت تصویر دوربین مدار بسته با موقعیت و کاربری مکان از ویژگی های یک دوربین مداربسته خوب است. دوربین را نه با کیفیت تصویر پایین و نه با کیفیت خیلی بالا انتخاب کنید. هزینه ای که برای این بخش خواهید کرد متوسط است. قبل از خرید دوربین و سیستم مداربسته حتماً با کارشناسان و متخصصین این حوزه مشورت کنید. این مشاوره به شما کمک می کند تا اگر در مکان مورد نظر نیاز به چندین دوربین داشته باشید، متناسب با هر نقطه دوربین را انتخاب کنید.
به عنوان مثال برای یک نقطه دوربین مداربسته 2 مگا پیکسل مناسب است و نیازی به کیفیت بالاتری ندارد. پس چرا باید هزینه بیشتر برای کیفیت تصویر بالاتر دوربین آن نقطه پرداخت شود. از طرف دیگر ممکن است دوربین مدار بسته 8 مگا پیکسلی برای نقطه دیگر مناسب باشد. بنابراین بودجه لازم برای خرید دوربین مداربسته آن نقطه در نظر گرفته می شود. خرید دوربین با هر کفیتی که تناسبی با مکان مورد نظر ندارد برابر با پرداخت هزینه اضافی است.
اگر کیفیت تصویر دوربین بالاتر از نیاز باشد:
- زیان مالی یا به عبارت دیگر پرداخت قیمتی بالاتر از حد نیاز. شما می توانستید با صرف هزینه کمتر دوربین مدار بسته متناسب خریداری کنید.
- آمادگی برای صرف هزینه های جانبی بیشتر مانند خرید هارد با ظرفیت بیشتر. چرا که کیفیت تصویر بالاتر یعنی داده و اطلاعات با حجم بیشتر بنابراین برای ذخیره این اطلاعات شما به ظرفیت ذخیره سازی و هارد بیشتر نیاز خواهید داشت.
- ضمن اینکه قیمت بالای دوربین منجر به برطرف شدن نیاز بیشتر نخواهد شد.
اگر کیفیت تصویر دوربین پایین تر از نیاز باشد:
- نیاز شما با توجه به کاربری مکان برطرف نخواهد شد.
- همچنین برای رسیدن به کیفیتی مطلوب ملزم به پرداخت هزینه های دیگر از جمله خرید دوربین ثانویه خواهید شد.
4. ویژگی لنز مناسب یک دوربین مداربسته خوب
از ویژگی های یک دوربین خوب می توان به لنز مناسب آن اشاره کرد. اگر می خواهید دوربین مداربسته خوبی خریداری کنید باید دوربینی با لنز مناسب را انتخاب کنید. اگر مکان کوچکی دارید بهتر است لنز دوربین مدار بسته واید باشد. اگر دوربین در ارتفاع نصب می شد بهتر است که لنز دوربین بسته تر باشد. میزان واید بودن و بسته بودن لنز طبق نظر کارشناسان تعیین می شود. اگر دوربین مداربسته با لنز مناسب انتخاب نشود به طور مثال لنز دوربین برای یک اتاق کوچک، بسته انتخاب می شود در این حالت نقاط کور بیشتری دارید. همچنین اگر به اشتباه لنز واید برای مکانی انتخاب شود، سوژه های شما آنقدر از دوربین دور هستند که نمی توانید به خوبی آن ها را مشاهده کنید. علاوه بر زاویه دید، نوع لنز از جهت ثابت و متغیر بودن نیز باید مشخص گردد. کارشناس تعیین می کند که دوربین مداربسته مناسب برای مکان شما بهتر است لنز ثابت داشته باشد یا وریفوکال.
5. قابلیت های یک دوربین مداربسته خوب
وجود قابلیت های مورد نیاز نیز از ویژگی دوربین مداربسته خوب است. به عنوان مثال اگر ثبت و مشاهده تصاویر در شب برای شما مهم است، دوربین مداربسته خوب باید دید در شب مناسبی در اختیار شما بگذارد. این قابلیت در انواع دوربین با تکنولوژی های مختلف طراحی و تعبیه شده است. دید در شب IR می تواند نیاز شما برای ثبت تصاویر در شب یک مکان معمولی برطرف کند. اما اگر می خواهید از کیفیت تصویر مطلوب تری در ثبت تصاویر شب برخوردار شوید می تواند دید در شب اکسیر را انتخاب کنید. دوربین های مداربسته مجهز به دید در شب اکسیر با توزیع مناسب نور تصاویر به مراتب بهتری از شب را ارائه می کند. اگر از آن دسته مشتریانی هستید که ثبت تصاویر در شب شما باید الزاماً رنگی باشد می توانید دوربین با دید در شب رنگی انتخاب کنید. در برندهای مختلف ممکن است با نام های متفاوتی از تکنولوژی دید در شب رنگی مواجه شوید مانند Color uv, Starlight و color night vision و…
6. گارانتی معتبر
سعی کنید دوربین داربسته را از شرکت های معتبر خریداری کنید و دارای گارانتی معتبری باشد. در این صورت اگر دوربین دچار اشکالی شد به راحتی بتوانید برای رفع آن به شرکت مربوطه مراجعه کنید. این بهترین راه حل در زمان مواجه با مشکلات دوربین مداربسته است تا بتوانید از خدمات و پشتیبانی صحیح برخوردار شوید.
7. موجود و رایج بودن در بازار
یکی دیگر از ویژگی های یک دوربین مداربسته خوب، موجود بودن آن در بازار است. برای درک بهتر این عبارت، فرض کنید از یک برند آمریکایی خوب، دوربین انتخاب و سفارش می دهید. براساس سفارش شما حدود 10 الی 20 دوربین از این برند وارد می شود و شما خرید می کنید. حال اگر این دوربین بعد از مدتی دچار اشکال شود؛ چگونه می توانید اشکالات آن را رفع نمائید؟ هیچ شرکت و نمایندگی از این برند در داخل کشور وجود ندارد. حتی قطعات این محصول نیز وجود نخواهد داشت. اگر هم بخواهید مجدد خرید نمائید باید پروسه قبل را تکرار کنید و این خرید خیلی مقرون به صرفه و در دسترس نیست.
پیشنهاد ما این است که از برندهای معتبر موجود و رایج در بازار ایران انتخاب و خرید کنید. البته دقت کنید از برندهای معتبر رایج در بازار. چرا که برندهای متفرقه نیز در بازار با قیمت و ویژگی های بسیار فریبنده وجود دارند. این برندهای متفرقه مانند برندهایی که در بازار ناموجود هستند مشکلاتی دارند. معمولاً محصولات این برندها طی یک یا دو بار وارد کشور می شوند و دیگر از این محصولات در بازار مشاهده نخواهید کرد. دسترسی و خرید مجدد از همان نوع سخت خواهد بود علاوه بر اینکه این محصولات مدام دچار اشکال و خرابی می شوند. برای رفع این اشکالات، تعمیر و یا خدمات پشتیبانی هیچ شرکت و نهادی را پاسخگو نخواهید یافت.