بهترین برند های دوربین مدار بسته

این روزها که استفاده از دوربین‌های مداربسته در همه جا به یک اصل ضروری و مهم تبدیل شده است؛ یک سوال داغ پیش می‌آید: بهترین برند دوربین مداربسته در بازارهای ایران کدام است؟ یا به عبارتی دیگر، دوربین امنیتی خود را از چه شرکتی خریداری کنیم؟

با نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین و مراکز مجاز دوربین‌های مداربسته در کشورمان، متوجه این موضوع می‌شویم که در حال حاضر، دو برند پاناسونیک و هایک ویژن، سهم اصلی بازار ایران را در زمینه فروش دوربین‌های مداربسته در اختیار دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این دو برند بپردازیم و در نهایت به این سوال مهم جواب دهیم که بهترین برند دوربین مداربسته در ایران کدام است؟ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

ملاک انتخاب یک دوربین مداربسته خوب چیست؟

اجازه دهید قبل از این‌که به سراغ بحث اصلی مقاله یعنی انتخاب بهترین برند دوربین مداربسته برویم، به بررسی ملاک‌ها و معیارهایی بپردازیم که بر اساس آن‌ها، می‌توانیم به یک دوربین، لقب خوب یا مناسب بدهیم.

مانند هر محصول دیجیتال دیگری، برای انتخاب دوربین‌های امنیتی مداربسته (دوربین‌هایی که تصویر آن‌ها به صورت عمومی قابل پخش نبوده و فقط برای یک سیستم، قابل مشاهده است) هم باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت.

اولین و مهم‌ترین ملاک، نوع کاربری دوربین است. به طور کلی، در حال حاضر دو نوع کاربری برای دوربین‌های مداربسته وجود دارد: آنالوگ و تحت شبکه. اما این دو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در ادامه و به صورت خلاصه، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

دوربین مداربسته آنالوگ، تصاویر را از طریق کابل‌های کواکسیال به یک دستگاه ذخیره‌سازی (DVR) ارسال می‌کند. کیفیت تصویر این محصول نسبت به مدل‌های تحت شبکه پایین‌تر بوده و البته پیاده‌سازی و سیم‌کشی آن‌ها هم سخت‌تر است.

در طرف مقابل، دوربین‌های آی پی یا همان تحت شبکه، تصاویر را با کیفیت بسیار بهتر و در بستر شبکه ارسال می‌کنند. این محصولات به دستگاه ذخیره‌ساز نیاز ندارند و دسترسی بهتری را هم برای مشاهده ویدیوها فراهم می‌کنند.

مدل‌های تحت شبکه این روزها به انتخاب بسیاری از کاربران (بیش از 90 درصد) تبدیل شده‌اند. این دوربین‌ها به راحتی نصب شده و قیمت مناسبی هم دارند. اما باید توجه داشته باشید که کار کردن با آن‌ها برای افراد مبتدی، قدری مشکل است.

شکل ظاهری هم یکی دیگر از ملاک‌های مهم انتخاب دوربین مداربسته است. بر اساس این‌که دوربین خود را در فضاهای بیرونی (فضای باز) یا درون ساختمان‌ها نصب می‌کنید، باید دوربین خود را از میان مدل‌های بولت، دام، اسپید دام، پانوراما و … انتخاب کنید.

یک دوربین مداربسته خوب حتما باید از استانداردهای ضد ضربه، ضد آب و ضد گرد و غبار پشتیبانی نماید تا بر اساس گذشت زمان، دچار آسیب دیدگی نشود.

علاوه بر این، قابلیت دید در شب هم برای ضبط تصاویر در شب و محیط‌های فاقد نور، بسیار ضروری است.  فاصله کانونی، ضریب زوم دستتی و اتوماتیک، قابلیت تشخیص حرکت و در نهایت قیمت، از دیگر ملاک‌های انتخاب و خرید یک دوربین مداربسته خوب به شمار می‌روند.

اکنون بیایید با هم به سراغ بررسی دو برند محبوب دوربین مداربسته، یعنی پاناسونیک و هایک ویژن برویم و ویژگی‌های مختلف آن‌ها را با هم، مقایسه نماییم.

دوربین مداربسته پاناسونیک در یک نگاه

پاناسونیک یک برند برتر و همه‌ کاره در زمینه تولید انواع محصولات الکترونیکی محسوب می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم Panasonic یکی از شناخته‌ شده‌ترین و محبوب‌ترین برندها در تمام جهان، به شمار می‌رود.

بخش امنیتی پاناسونیک با تولید انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه فعالیت می‌کند. آن‌چه که این برند را از سایرین متمایز می‌کند، تولید دوربین‌هایی با امکان ضبط تصاویر فوق‌العاده با وضوح بالا است.

دوربین‌های مداربسته پاناسونیک در شکل‌های ظاهری گوناگون و برای نصب در داخل و خارج از ساختمان، طراحی و روانه بازار شده‌اند. مدل‌های دام (Dome) یا همان گنبدی شکل، بیشتر برای استفاده در محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، دوربین‌های مداربسته بولت (Bullet) یا لوله‌ای این شرکت، به منظور نصب در فضای باز و ورودی ساختمان‌ها، تولید می‌شوند. همچنین بد نیست بدانید که دوربین‌های صنعتی (Box) پاناسونیک هم در فضای داخلی کارخانه‌ها، انبارها و … کاربرد فراوانی دارند.

دوربین‌های مداربسته 360 درجه یا پانوراما هم دیگر مدل‌ از محصولات امنیتی پاناسونیک هستند که با قابلیت چرخش 360 درجه، می‌توانند تمامی فضای اطراف را به خوبی پوشش دهند.

در نهایت به دوربین‌های اسپید دام (چرخشی) پاناسونیک می‌رسیم که با داشتن قابلیت حرکت، می‌توانند محدوده زیادی را پوشش داده و شما را از نصب چند دوربین در یک فضا، راحت کنند.

اکثر دوربین‌های مداربسته پاناسونیک (به جز مدل‌های Box) از قابلیت دید در شب برخوردار هستند. آن‌ها همچنین کیفیت فوق‌العاده‌ای از تصاویر ضبط شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

پشتیبانی از کارت حافظه، ضد آب و ضد گرد و غبار بودن، کیفیت تصویر HD و حتی Full HD، زوم اپتیکال، لنز ثابت یا چرخشی (بسته به مدل دوربین) و … از دیگر فابلیت‌ها و ویژگی‌های مهم دوربین‌های مداربسته پاناسونیک محسوب می‌شوند.

دوربین مداربسته هایک ویژن در یک نگاه

برند دیگری که این روزها نه تنها در بازارهای ایران، بلکه در سراسر جهان حسابی سر و صدا به پا کرده، هایک ویژن است. قیمت مناسب در کنار داشتن قابلیت‌های مناسب و کاربری آسان، دوربین‌های مداربسته Hikvision را به انتخاب اول بسیاری از مشتریان تبدیل کرده است.

این برند چینی با ارائه دوربین‌های مداربسته باکیفیت و در عین حال ارزان قیمت (نسبت به دوربین‌های شرکت پاناسونیک) و همچنین به کار گرفتن آخرین تکنولوژی‌ها در ساخت محصولات خود، این روزها رقیبی بسیار قدرتمند در بارارهای ایران محسوب می‌شود.

احتمالا شگفت زده می‌شوید اگر بدانید که حتی دوربین‌های آنالوگ هایک ویژن هم با پشتیبانی از HDTVI، توانایی ضبط تصاویر HD و فوق‌العاده باکیفیت را دارند. این دوربین‌ها برای افرادی که به دنبال یک سیستم امنیتی بسیار ارزان و در عین حال با کیفیت هستند، بهترین انتخاب به شمار می‌روند.

از طرف دیگر، دوربین‌های آی پی هایک ویژن با استقبال بسیار بیشتری مواجه شده و امروزه، بخش زیادی از بارارهای ایران و حتی سراسر جهان را در اختیار خود، قرار داده‌اند.

گستره زیاد تولیدات هایک ویژن باعث شده تا دوربین‌های مداربسته این شرکت، در مراکز کوچک از قبیل خانه‌ها، ادارات، مغازه‌ها و … و البته مراکز بسیار بزرگ مانند پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و … به راحتی، مورد استفاده قرار بگیرند.

نکته جالب دیگری که باید درباره دوربین‌های آنالوگ هایک ویژن به آن اشاره کنیم، استفاده از کابل‌های POC است. این کابل‌ها می‌توانند به صورت همزمان، تصاویر و برق مورد نیاز دوربین‌ها را تامین کنند؛ چیزی شبیه به تکنولوژی PoE در شبکه!

دوربین‌های تحت شبکه هایک ویژن از کیفیت تصویر 1 مگاپیکسل شروع شده و در بهترین حالت، به کیفیت باور نکردنی 8 مگاپیکسل هم خواهند رسید. همچنین تمام مدل‌های تولید شده از قابلیت دید در شب پشتیبانی می‌کنند.

بهترین برند دوربین مداربسته کدام است؟

خب نوبتی هم اگر باشد، نوبت مقایسه این دو برند برتر دوربین‌های مداربسته با همدیگر است. شاید بد نباشد اگر همین اول اشاره کنیم که در صورتی که قیمت برای شما اولویت مهمی است، حتما باید به سراغ دوربین‌های هایک ویژن بروید!

از نظر قیمت، هایک ویژن به مراتب دوربین‌های ارزان‌تری را نسبت به پاناسونیک عرضه می‌کند. شاید همین موضوع باعث شده تا هم‌اکنون درصد بسیار بالایی از فروش دوربین‌های امنیتی در جهان، در اختیار Hikvision باشد.

از لحاظ کیفیت تصویر اما هر دو برند در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. مطمئنا هم هایک ویژن و هم پاناسونیک، می‌توانند تصاویری فوق‌العاده با کیفیت بسیار خوب را ضبط نمایند.

از نظر خدمات پس از فروش اما پاناسونیک در وضعیت بهتری قرار دارد. به دلیل وجود نمایندگی‌های متعدد این برند در ایران، بسیار راحت‌تر از هایک می‌توانید از خدماتی مانند تعمیرات دوربین‌های مداربسته پاناسونیک برخوردار شوید.

از دیگر نقاط قوت دوربین‌های پاناسونیک، باید به دید در شب بسیار قدرتمند و ضبط تصاویر به صورت 60 فریم در ثانیه اشاره کرد. از سوی دیگر اما هایک ویژن به خوبی روی تکنولوژی‌های روز جهان مسلط است و دوربین‌های خود را حتی فراتر از پاناسونیک، به بازار عرضه می‌کند!

با توجه به موارد مطرح شده، در نهایت انتخاب یکی از این دو برند، تنها به انتظارات شما از دوربین مداربسته باز می‌گردد. اما موضوعی که کاملا واضح به نظر می‌رسد، این است که هم هایک ویژن و هم پاناسونیک، نمره قبولی را دریافت خواهند کرد.

 

 


چاپ