ضبط کننده تصویر دوربین مدار بسته را کجا قرار بدهیم؟

تجهیزات نظارتی پیشرفته به مثابه چشم و گوش یک مکان به حساب می آیند، و وقوع هر اتفاق و رخدادی را که در مکان مورد نظر پدید آمده، توسط دوربین های مدار بسته ثبت ، در دستگاه ضبط کننده تصاویر (DVR,NVR,XVR) ذخیره سازی کرده و هشدار های لازم را توسط سیستم به خروجی های تعریف شده که در دسترس کاربر اصلی (Admin) می باشد انتقال می دهد. به همین خاطر باید مکان مناسبی را برای نصب این تجهیزات در نظر بگیرید که از دید سارقین، افراد خرابکار و یا هر عامل بیرونی و طبیعی همچون سیل و زلزله در امان باشد. با ما همراه باشید تا شناخت کاملی نسبت به نصب بهترین مکان برای دستگاه دی وی آر و یا ان وی آر خود پیدا کنید.

گام نخست، شناسایی وجود خطر

در ابتدا باید بدانید، اگر چه از یک سیستم مدار بسته آنالوگ استفاده می کنید و یا دوربین مداربسته IP و تحت شبکه هر دو این سیستم ها می توانند در معرض خطر دستکاری و تخریب قرار بگیرند. بنا بر یک تصور اشتباه عده ای از کاربران فکر می کنند که در نصب دوربین های دیجیتال از سیم و کابل کشی استفاده نمی گردد، پس خطر قطع و دستکاری کابل ها و سیم ها در این سیستم ها وجود ندارد. اما این تصور کاملا غلطی است و در نصب دوربین های تحت شبکه نیز از کابل های شبکه و کابل برق نیز استفاده می گردد.

حفاظت از ضبط کننده

همانطور که میدانید تمام ضبط کننده دوربین مدار بسته AHD با هرگونه روش فشرده سازی که دارا هستند، برای ذخیره سازی تصاویر ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی محل نگه داری هارد و مدیریت کلیه اطلاعات ارسالی از دوربین مداربسته را بر عهده دارند. به همین دلیل حفاظت از این سیستم از حساسیت بالایی برخوردار است و باید در جای مناسبی دور از دسترس افراد متفرقه و سایر عوامل فیزیکی قرار گیرد. دستگاه های ضبط تصویر دوربین، همچون NVR و یا DVR اجزای اصلی ذخیره سازی فیلم ها و داده های جانبی همچون صدا بوده و به عنوان یک مرکز نظارت تمام و کمال عمل می کنند. این دستگاه ها همواره هدف بسیاری از سارقین و افراد خرابکار پس از انجام فعالیت غیر قانونی خود بوده، و لازم است که حتما در مکان امنی (Safe Place) قرار بگیرد. مناسب ترین مکان هایی که جهت قرار گیری دستگاه ان وی آر، دی وی آر و ایکس وی آر می باشد شامل مواردی همچون:
• استفاده از باکس ها و محفظه های قفل دار
• DVR یا NVR را در اتاق زیر شیروانی یا سقف قرار دهید
• مخفی کردن آنها در داخل دیوار یا سقف کاذب
• از کمد(لباس، اسناد و مدارک و …) یا قفسه های کتاب استفاده کنید

استفاده از باکس ها و محفظه های قفل دار

بعضی از خریداران سیستم های نظارتی همچون دوربین مداربسته توربو اچ دی از محفظه های قفل دار برای نگه داری ضبط کننده تصویر دوربین استفاده می کنند که می تواند روش جالب و مقرون به صرفه باشد، اما این مسئله نیز وجود دارد که خود این محفظه باید در کجا قرار بگیرد تا در کنار دسترسی سریع به آن برای انجام فعالیت هایی همچون خروج اطلاعات مورد نیاز، و تغییر تنظیمات مربوطه، از امنیت مناسبی برخوردار باشد. با توجه به مطالب بیان شده سه فاکتور اصلی برای این مدل نگه داری از ضبط کننده را می توان اشاره داشت:
• نقطه ای را انتخاب کنید که برای کابل کشی ها مناسب باشد
• اطمینان حاصل کنید که نقطه مورد نظر دارای تهویه مناسبی باشد
• مکان مورد نظر به دور از مواد اشتعال زا باشد

نصب در سقف و محیطی با ارتفاع زیاد

مکان دیگری که می توانید دستگاه خود را در آن قرار دهید سقف اتاق یا استفاده از اتاق های زیر شیروانی است. در این حالت ممکن است کمی کابل کشی های مربوطه دشوار به نظر بی آیند و یا حتی برای دسترسی به اطلاعات موجود در دستگاه مجبور به استفاده از نردبان شوید اما دسترسی سارقین به اطلاعات شما تا میزان قابل توجه و تاثیر گذاری کاهش می یابد. اصلی ترین دلیل قرار دادن ضبط کننده در بالا ترین ارتفاع ممکن، گرفتن وقت خرابکاران و یا سارقین می باشد، تا در زمان از کار انداختن سیستم، با اتلاف وقت بسیار مواجه شده، و از انجام دادن این کار صرف نظر کند.

مخفی کردن ضبط کننده تصویر در دیوار و سقف کاذب

سقف ها و دیوار های کاذب نیز می توانند مکان مناسبی برای ضبط کننده دوربین مداربسته تحت شبکه شما باشند و حتی می توانید پس از قرار دادن دستگاه خود درون آنها با وسایل تزئینی مانند قابل عکس ساعت دیواری یا آویز های تزئینی سقفی آنها را بپوشانید که جلب توجه نکند. در بعضی موارد شاهد نصب دوربین مداربسته بر روی بالا بر های ساختمان یا همان آسانسور ها هستیم که جهت تامین جان افراد در صورت گیر کردن و یا رفتن برق ساختمان تاثیر گذار نیز هست. ضبط کننده ها در این محیط در سه قسمت به راحتی نصب می شوند:
• در قسمت بالایی و سقف اتاقک بالابر
• در اتاق نگهبانی و یا سرایداری
• درون نزدیک ترین انباری به آسانسور

نصب ضبط کننده در آسانسور

یکی از با امنیت ترین جا ها برای قرار دهی ضبط کننده تصویر دوربین در آسانسور، نصب بر روی سقف بیرونی و یا داخلی است، که هیچ کس از وجود دستگاه در آن محیط مطلع نمی شود و دسترسی به آن به سختی امکان پذیر است. ولی همین یک دلیل، دسترسی سخت به سامانه، تصمیم گیری برای قرار دهی دستگاه، در درون بالابر ساختمان را با مشکل مواجه می کند. نصب دی وی آر دوربین مداربسته AHD در اتاق نگهبانی و سرایداری بر خلاف خود آسانسور دسترسی آسان و سریعی را در اختیار شما قرار می دهد و میزان امنیت از داده را بسیار پایین می آورد. با کارشناسی های انجام شده توسط نصابان حرفه ای فروشگاه اینترنتی دی سی ای کالا، بهترین مکان برای ضبط کننده دوربین آسانسور، در درون انبار ساختمان می باشد، و دلیل این حرف، مستحکم بودن درب ورد به انباری و استفاده از قفلی مقاوم بر روی آن می باشد.

نصب در درون منزل

اگر سیستم مدار بسته در منزل نصب شده است می توانید از یک کمد بی اهمیت که کمتر از آن استفاده می کنید برای مخفی کردن سیستم خود استفاده کنید و یا می توانید آن را در قفسه های کتاب قرار داده و اطرافش را با وسایل دکوری بپوشانید که در معرض دید نبوده و مخفی بماند. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت مخفی کردن سیم کشی دوربین مدار بسته است، تا سارقین به سراغ ردیابی سیم و کابل کشی های دوربین نروند و از این طریق اتصال دوربین ها را با سیستم ضبط کننده مرکزی قطع نکنند. از جمله روش هایی که برای ایمن سازی سیم کشی به کار می رود، جای گذاری آن ها در درون دیوار خانه های نوساز و یا قرار دادن آن ها در داکت های پلاستیکی و فلزی است تا دسترسی مخربان به آن ها دشوار کند.


چاپ