دوربین مداربسته ضد نور چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است ؟

یکی از مشکلاتی تصاویر دوربین ها ی مداربسته توزیع نا مناسب نوردر تصویر می باشد که باعث سیاه شدن قسمتی یا تمام تصویر می شود . معمولا این مشکل در مکان های که اختلاف شدید نوری وجود دارد مانند روبه روی پنجره ها، روبه روی درب پارکینگ ها و محیط های بیرونی و… پیش می آید . برای جلوگیری کردن از این مشکل می توان از دوربین های مداربسته ضد نور استفاده  کرد.

دوربین ها ی ضد نور چیست ؟

دوربین مداربسته ضد نور، دوربین ‌های هستند که  مجهز به سیستم جبران سازی اختلاف نور می باشند . این دوربین ها از قابلیت ها و تکنولوژی های مختلفی استفاده می کنند تا با استفاده ازآنها بتوانند در شرایط نوری نامناسب کیفیت تصاویر را حفظ کرده و بخش‌های از تصویر که  سیاه یا سفید هستند و جزئیات در آنها دیده نمی‌شود  را اصلاح کنند. این تکنولوژی ها عبارتند از :

  • BLC
  • WDR
  • DWDR
  • HLC

تکنولوژی   BLC

تکنولوژیBLC  بر بهبود نور پس زمینه تمرکز دارد . زمانی که فردی یا شیء  روبه روی یک منبع نور قرار می گیرد نور زیادی در پشت سوژه وجود دارد، به دلیل این نور زیادی که در پس زمینه وجود دارد سوژه سیاه دیده می شود . تکنولوژی BLC با استفاده از پردازنده دیجیتال ( DSP )، نور پس زمینه و پیش زمینه  را اصلاح می کند . در تکنولوژی BLC با نادیده گرفتن پس زمینه پور نور تصویر،بخش های کم نور تصویر را با وضوح بیشتری نشان می دهد.

تکنولوژی WDR

تکنولوژی WDR  از قویترین مکانیزم های بهینه سازی مشکل نور در دروبین های مداربسته است. تکنولوژی WDR از طریق دو چیپ  CCD میزان اختلاف نورتصویر را در مناطق کم نور و پر نور تا حد زیادی بهینه سازی می کند. استفاده از تکنولوژی  WDR دارای معایبی نیز می باشد، از جمله این معایب نویز موجود در قسمت های مختلف تصویرمی باشد که ممکن است در قسمت های تیره تصویر بیشتر باشد.

همچنین ممکن است زنده بودن رنگ ها در تصویر می تواند به شدت کاهش پیدا کند ویا  سطح روشنای تصویر در  قسمت هایی که بین دو سطح با روشنایی مختلف قرار دارند متفاوت باشد. قابلیت WDR از قابلیت های می باشد که در قیمت دوربین تاثیر دارد و دوربین ها ی  که دارای این قابلیت هستند از قیمت بالاتری به نسبت سایر دوربین ها ی دیگری برخوردار هستند .

تکنولوژی DWDR

 تکنولوژی  DWDR نیز یکی از تکنولوژی های به کاررفته دردوربین ها ی مداربسته  برای حل مشکل اختلاف سطح نورتصاویر می باشد.  DWDR  مخفف عبارت Digital Wide Dynamic Range  است. تکنولوژی  DWDR در واقع همان  نسخه دیجیتال فناوری WDR می باشد. در این روش، تصاویر با طیف های گسترده نوری، به صورت نرم افزاری و بدون نیاز به دو چیپ تصویر، پردازش می شوند.

تکنولوژی DWDR قیمت مناسب تری به نسبت تکنولوژی  WDR دارد. اما کیفیت تصاویر بدست آمده از آن به مراتب کم کیفیت تر می باشد و قابل مقایسه با نتایج WDR در دوربین مداربسته نمی باشد.

تکنولوژی HLC

تکنولوژی HLC  مخفف عبارت High Light Compensation می باشد. تکنولوژی HLC در دوربین مداربسته باعث کاهش نقطه های پر نورتصویر می شود. به عنوان مثال نور چراغ  ماشین های که در تاریکی شب وجود دارد باعث سیاه یا سفید شدن تصویرمی شود و نمی توان تصاویری با نور و کیفیت مناسب از پلاک ها تهیه کرد به همین دلیل در دوربین ها ی مداربسته پلاک خوان از این قابلیت استفاده می شود و با کاهش نور چراغ ها تصاویری با نور و کیفیت مناسب را ارائه می دهد.

کلام آخر 

دوربین های مداربسته دارای قابلیت های ضد نور می باشند که در انواع مختلفی به بازار معرفی شده است . این تکنولوژی ها ی ضد نور اعم از تکنولوژی BLC، تکنولوژی WDR، تکنولوژی DWDR، تکنولوژی HLC می باشند . باید دقت داشته باشید در زمان تهیه دوربین های مداربسته به قابلیت  با توجه به نیاز های امنیتی خود از یکی از قابلیت های ضد نوری که در دوربین های مداربسته وجود دارد تهیه کنید تا درصورتی که دوربین مداربسته با مشکل ضد نور در تصاویر خود روبه رو نشود .


چاپ